تعمیرات کباب پز برقی

کباب پز برقی

کباب پز برقی وسیله ای است که برای برشته و کباب کردن انواع گوشت و سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد . در کباب پز های برقی نیز برای تامین حرارت مورد نیاز از المنت استفاده می کنند.کباب پز در انواع مختلف تولید می شود ولی در کل می توان گفت دارا یدو نوع تقسیم بندی می باشد :

  • کباب پز با یک سطح حرارات
  • کباب پز با دو سطح حرارت

یک نوع کباب پز برقی که دارای یک سطح حرارت می باشد نوع دوم دارای دو سطح حرارات می باشد و ساختمانی شبیه ساندویچ ساز دارند با این تفاوت که کباب پزها دارای ترموستات قابل تنظیم و در بعضی مدل ها دارای کلیدی برای کنترل مجزای المنت پایین و بالایی می باشند.

شرح کار دستگاه کباب پز برقی :

کباب پزهای برقی به واسطه المنت های میله ای شکل ، حرارتی در سینی های تفلون دار تولید می نمایند که توسط ترموستات بیمتال قابل کنترل می باشد. حرارت تولیدی در حدی است که می توان گوشت را سرخ نماید . اگر کباب پزاز نوعی است که در یک سطح المنت دارد باید هنگام پخت گوشت ها را بچرخانیم ولی در نوعی که در دوسطح المنت دارند نیازی به این کار نمی باشد.

تعمیرات کباب پز برقی

اجزای کباب پز برقی

اجزای اصلی یک کباب پز عبارتند از :

بدنه : بدنه کباب پزها بیشتر از جنس استیل انتخاب می شود تا علاوه بر زیبایی به راحتی قابل تمیز کردن باشند.

سینی : روی المنت ها سینی های تفلون دار قرار می دهند تا به راحتی گوشت ها را روی آنها قرار داد و همچنین از ریختن روغن و آب روی المنتها جلوگیری شود و بر خلاف ساندویچ ساز سینی ها را به راحتی از دستگاه جدا نمی شوند. البته در برخی مدل ها از سینی استفاده نمی شود.

المنت : المنت ها از نوع میله ای می باشند و در کباب پزهایی که در دو سطح المنت دارند ، هر المنت میتواند به طور جداگانه قابل کنترل باشد.

ترموستات : ترموستات از نوع بیمتال بوده و دردسترس مصرف کننده می باشد تا بتوان حرارت را به دلخواه تنظیم نماید. بیمتال یعنی دو فلز از ترموستات بیمتال این است که قطعه مربوط از دو فلز تشکیل یافته است .این دو فلز نا همنام می باشند و ضرایب انبساطی متفاوتی در برابر حرارت دارند. این دو قطعه فلزی که یکی حساس به حرارت بوده و در برابر حرارت المنت افزایش طول میابد به فلز دیگر که مقاوم در برابر حرارت المنت است و هیچ تغییر طولی در برابر حرارت ندارن وصل می شود به طوریکه افزایش طول فلز حساس به حرارت ، فلز دیگر را تحت تاثیر حرکت خود قرار داده و باعث خم شدن آن می شود . از این خاصیت بیمتالی برای کنترل حرارت استفاده می شود.

لامپ خبر : دستگاه دارای دو لامپ با نورهای سبز و قرمز می باشد که لامپ قرمز موازی با المنت بوده و نشانگر در حال آماده و گرم شدن دستگاه می باشد و لامپ سبز موازی با ترموستات بوده و در زمان قطع ترموستات روشن می شود که بیانگر آماده بودن دستگاه بوده و می توان گوشت را درون دستگاه قرار داد. در بعضی از مدل ها یک سینی مخصوص آب زیر المنت قرار می دهند تا در اثر حرارت المنت تبخیر شده و رطوبت لازم را فراهم نماید تا از خشک شدن گوشت کباب شده جلوگیری کند.

مدار الکتریکی کباب پز برقی :

مدار الکتریکی کباب پز برقی بر 2 نوع است :

1-   کباب پز با دو سطح تولید حرارت

این دستگاه دارای دو المنت می باشد که یکی در سطح پایین و دیگری در سطح بالا قرار دارد. در این مدار دو لامپ خبر مورد استفاده قرار گرفته شده است که یکی به رنگ قرمز بوده و موازی با المنت نصب می شود و نشانه گر این است که دستگاه در حال گرم شدن می باشد.لامپ دیگر به رنگ سبز بوده و موازی با ترموستات نصب می شود. این لامپ در زمان قطع شدن ترموستات روشن می شود و نشانه گر داغ بودن دستگاه می باشد. نوع دیگر از این نوع دستگاه ها کباب پز با دو سطح تولید حرارت و المنت هایی با کنترل جداگانه توسط کلید سلکتور می باشد .

2-   کباب پز با سطح تولید حرارت

این نوع کباب پز فقط در یک طرف المنت قرار دارد

عیوب رایج در کباب پز برقی

عیب 1- کباب پز روشن نمی شود

علت 1- دو شاخه یا کابل رابط معیوب است : به کمک مولتی متر و دو شاخه را آزمایش نمایید

علت 2- ترموستات قطع می باشد :ممکن است پلاتین های ترموستات در اثر فرسودگی با یکدیگر ارتباط پیدا نکنند و باید با نوع مشابه تعویض گردد.

علت 2-حرارت به حدی زیاد می شود که مواد غدایی می سوزد

علت- پلاتینهای ترموستات به یکدیگر جوش خورده اند :جوش خوردن پلاتین عامل اصلی این عیب می باشدکه باید با نوع مشابه تعویض گردد.

عیب 3- مواد غذایی به اندازه کافی پخته نمی شوند

علت – ترموستات تنظیم نیست : تنظیم نبودن ترموستات عامل این عیب می باشد و باید آنرا تنظیم نمود.

ردیف

عیب

علت

1

کباب پز برقی روشن نمی شود

1-      دو شاخه یا سیم رابط معیوب است

2-      ترموستات قطع شده است

3-      فیوز حرارتی قطع شده است

2

در لحظه وصل دستگاه به برق لامپ سبز روشن می شود و هیچ حرارتی در سینی ها تولید نمی شود

ترموستات قطع می باشد

3

لامپ قرمز روشن می باشد ولی دستگاه هیچ حرارتی تولید نمی کند

المنت ها قطع می باشد

4

در یک کباب پز برقی که دو المنت با هم موازی وصل میشوند فقط یکی از سینی ها گرم می شودو طرف دیگر هیچ حرارتی ندارد

1-      المنت مربوطه قطع شده است

2-      سیم مربوط ب آن المنت قطع است

5

با روشن کردن دستگاه ، فیوز برق منزل را قطع میکند .

سیمهای نول و فاز اتصال کوتاه دارند




مخلوط کن برقی

امتیاز به این پست post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *