مخلوط کن برقی

مطالب این مقاله عبارتند از:

مخلوط کن برقی

مطالب این مقاله عبارتند از:

مخلوط کن  چیست ؟

مخلوط کن یک نوع وسیله برقی می باشد که به وسیله آن می توان مواد غذایی و میوه جات را خرد نموده و با یکدیگر و یا با مایعات مخلوط نمود. این عمل واسطه گردش یک تیغ داخل پارچ مخصوص قرار می گیرد. مخلوط کن نیز مانند سایر لوازم خانگی دارای مدل متنوع می باشند ولی اصول کار همه آنها یکی است. این دستگاه ها دارای یک پارچ شیشه ای یا پلاستیکی مخروطی شکل می باشند که درون آن یک تیغ از جنس فولاد ضد زنگ تعبیه شده است. تیغ به وسیله یک موتور یونیورسال و کوپلینگ به گردش در می آید. کوپلینگ قطعه ای است که باعث به گردش در آمدن یک گردنده به کمک یک گردنده دیگر می شود وجود کوپلینگ جدا شدن پارچ از بدنه را بسیار آسان می کند و نیاز به ابزار خاصی نمی باشد.

مخلوط کن برقی

به طور کلی مخلوط کن برقی به دو نوع تقسیم می شود :

  • مخلوط کن معمولی
  • مخلوط کن الکترونیکی

مخلوط کن معمولی دارای صفحه کلید مکانیکی است اما مخلوط کن الکترونیکی مجهز به پانل و نمایشگر الکترونیکی بوده که این موضوع می تواند در کنترل دستگاه نقش بسزایی داشته باشد.

مخلوط کن معمولی

همان طور که گفته شد مخلوط کن معمولی ذارای صفحه کلید مکانیکی است و از نظر عملکرد به سه دسته تقسیم می شوند :

  • مخلوط کن معمولی
  • مخلوط کن دو سرعته
  • مخلوط کن چند سرعته

اجزای مخلوط کن معمولی

در این سه نوع مخلوط کن معمولی اجزا ی مکانیکی و الکتریکی مانند هم هستند اما از نظر مدار الکتریکی تفاوت دارند.

اجزای مکانیکی

الف : پارچ مخروطی : مخلوط کن ها دارای یک پارچ مخلوطی شکل از جنس شیشه یا پلاستیک می باشند . پارچ ها شیشه ای از دو قسمت تشکیل می یابند یک قسمت به عنوان پایه بوده و از جنس پلاستیک ساخته می شود. تیغ و متعلقات آن روی پایه پلاستیکی نصب می شود و در صورت خرابی فقط این قسمت تعمیر و یا تعویض می شود.

ب- تیغ و بوش آن: مخلوط کن ها دارا یک تیغ چهار و یا شش پره ا زجنس فولاد ضد زنگ می باشند. دو پره به طرف پایین و دو پره رو به بالا خم شده اند تا هنگام گردش حالت گردابی در مایع درون پارچ به وجود آورده و تکه های میوه را به سمت مرکز گرداب که تیغ می باشد هدایت نماید .

ج – کوپلینگ : کوپلینگ رابطی بین محور موتور و محور تیغ می باشد این قطعه به صورت نر و ماده می باشد که یکی به محور موتور و دیگری به محور تیغ بسته می شود.

قطعات الکتریکی :

موتور الکتریکی : موتور مخلوط کن ها از نوع یونیورسال می باشد. در برخی از مدل ها برای افزایش تنوع سرعت از تقسیمات بالشتک یا دو نوع سیم پیچ در هر قطب استفاده می شود. در نوع تقسیمات بالشتک و از وسط سیم پیچ هر قطب یک سیم دیگر انشعاب گرفته شده است .

میکرو سوییچ : برخی از مخلوط کن ها دارای یک میکرو سوییچ در محل نصب پارچ بخ بدنه می باشند و تا وقت یکه پارچ به طور صحیح در جای خود قرار نگیرد موتور روشن نخواهد شد.

مخلوط کن الکتریکی

این نوع مخلوط کن دارای پانل الکترونیکی می باشد که نسبت به نوع معمولی کار با آن بسیار راحتتر است. به دلیل اینکه مدار الکتریکی این نوع مخلو کن با انواع دیگر متفاوت می باشد. پانل کنترل دارای چند نوع میکروسوییچ که به وسیله آنها سرعت و زمان مناسب برای خرد کردن مواد غذایی داخل پارچ تنظیم می شود .مداری که برای تحلیل انتخاب کرده ایم این قیبلیت را دارد که سرعت تنظیم شده توسط پانل کنترل را تحت نظر می گیرد ممکن است سرعت موتور به دلیل سخت بودن مواد غذایی در لحظه شروع به کار کم باشد و بعد از شل شدن مواد غذایی در اثر خورد شدن سرعت موتور افزایش یابد.

اجزای مخلوط کن الکترونیکی

الف – تاکومتر ( دور سنج) : برای اندازه گیری سرعت و تعداد چرخش موتورها از سنسور و مدار الکتریکی استفاده شود که به آن تاکومتر یا درو سنج گفته می شود.

ب- صفحه نمایش LCD – برای مشاهده تنظیمات و مراحل انجام کار دستگاه از یک صفحه نمایش استفاده شده است.

عیوب رایج در مخلوط کن

عیب 1 – دستگاه بدون پارچ کار کرد صحیحی دارد ولی با اضافه کردن پارچ به آن موتور قدرت چرخش ندارد.

علت – محور تیغ درون بوش گیر پاژ شده است : چون مایعات مواد مخلوط شده درون پارچ چسبنده می باشند ممکن است درون بوش و اطراف محور تیغ نفوذ کرده و باعث چسبندگی شود. حتی این مورد ممکن است باعث شکستن دندانه های کوپلینگ شود.

عیب 2- مواد داخل پارچ به خوبی خرد نمی شوند.

علت 1- پره های تیغ از حالت نرمال خارج شده اند : مواد سخت مانند یخ زیر پره های تیغ رفته و باعث می شوند تا پره هایی که رو به پایین هستند به طرف بالا خم شوند و مواد کف پارچ خوب خرد نشوند. برای رفع عیب کافی است توسط انگشتان دست کمی تیغ ها را به طرف پایین فشار دهید فقط دقت نمایید که تیغ ها زیاد خم نشوند چون ممکن است به بدنه بر خورد کنند.

جدول عیب یابی مخلوط کن

ردیف

عیب

علت

1

مخلوط کن روشن نمی شود

1-     دو شاخه سیم رابط و کلید ها را کنترل نمایید

2-     زغال تمام شده یا درون جا زغالی گیر کرده است

3-     فنر پشت زغال معیوب است

4-     یکی از بالشتک ها قطع می باشد

2

زیر زغال های موتور جرقه شدیدی دیده می شود

به عیب یابی موتور یونیور سال مراجعه شود

3

از موتور صدای هوم به گوش می رسد ولی حرکت نمی کند

1-     یاتاقان های موتور گریپاژ شده است

2-     سیم بندی بالشتک ها اشتباه انجام گرفته است

3-     نیم سوز بودن آرمیچر یا بالشتک

4

بعد از چند لحظه روشن شدن موتور سریع داغ شده و بوی سوخت به مشام می رسد

وجود جرقه های شدید زیر زغال ها

5

صدای کار کرد موتور به گوش می رسد ولی تیغ هیچ حرکتی ندارد

دندانه های کوپلینگ شکسته است

6

مواد داخل پارچ به طور مطلوب خرد نمی شود

پره های رو به پایین تیغ به طرف بالا باز شده اند

امتیاز به این پست post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *