قهوه جوش برقی

قهوه جوش برقی

قهوه جوش برقی

دستگاهی که برای آماده کردن قهوه استفاده می شود قهوه ساز یا قهوه جوش نام دارد. قهوه ساز نیز مانند چای ساز دارای یک قوری شیشه ای می باشند و فقط درب قوری در قهوه ساز کمی متفاوت می باشد و آن هم به علت نحوه کار کرد دستگاه و سرازیر شدن آب جوش و قهوه از بالای قوری می باشد. آب سرد موجود در محفظه این دستگاه پس از عبور از یک شیر یکطرفه و دیگ فلزی لوله ای به دمای جوش می رسد و از بالای دستگاه وارد صافی پر از قهوه آسیاب شده می شود و از صافی قهوه عبور می کند و به داخل یک پارچ می ریزد. پارچ حاوی قهوه صاف شده و بوسیله صفحه پایین جهت استفاد گرم می ماند.

اجزای قهوه جوش :

قهوه جوش از چهار قسمت تشکیل شده است

  • مخزن آب
  • پایه ومحفظه الکتریکی
  • لوله و کانال هدایت آب جوش
  •  قوری شیشه ای

مخزن آب : برای تهیه قهوه نیاز به آب می باشد و در قهوه جوش ها مخزنی برای تامین آب مورد نیاز در نظر گرفته شده است. مراحل تهیه قهوه به این صورت می باشد که ابتدا مقداری آب داخل مخزن و مقداری پودر قهوه در محل مخصوص ریخته و دستگاه را روشن می نماییم.

پایه و محفظه الکتریکی :قسمت پایین دستگاه که به عنوان پایه محسوب می شود در برگیرنده المنت، قطعات الکتریکی و کنترلی و لو له های گردش آب می باشد. بعد از روشن شدن دستگاه آب داخل مخزن توسط شیلنگ مخصوص به سوپاپ ( شیر یک طرفه ) و با عبور از آن به لوه کنار المنت می رسد، حرارت المنت باعث به جوش آمدن آب شده و شیر پلاستیکی یکطرفه از برگشت آب به داخل مخزن جلوگیری می کند، فشار آب مخزن   حباب های تولید شده در اثر جوشیدن آب را به لوله ای که از داخل مخزن آب عبور کرده و به بالای دستگاه که به محل پودر قهوه راه دارد انتقال می دهد و در نتیجه آ ب جوش از بالا به روی پودر قهوه قطره قطره می ریزد . آب داغ اسانس قهوه را از آن جدا نموده و به طرف قوری شیشه ای سرازیر می شود.

این کار تا زمانی که آب سرد داخل مخزن تمام شود ادامه می یابد و در طول این زمان چون آبسرد در لوله چسبیده به المنت در جریان است ، حرارت المنت به آب انتقال می یابد و سنسور دما حرارت زیادی را حس نمی کند ولی بعد از تمام شدن آب چون المنت نمی تواند حرارت خود را به چیزی انتقال دمای اطاف خود را گرم ترمی کند و در این لحظه افرایش دما سنسور را تحریک کرده و برق المنت قطع می شود. در واقع کار کردی مشابه ترموستات انجام می گیرد و تا زمانی که دستگاه را خاموش نگنیم این روند ادامه داشته و قهوه داخل قوری شیشه ای را گرم نگه می دارد.

قهوه جوش برقی

لوله و کانال هدایت آب جوش :برای آب جوش بتواند به محفظه پودر قهوه برسد از یک لوله که از داخل مخزن آب عبور داده می شود استفاده می گردد . لوله ذکر شده آب جوش را به کانالی که در درب محفظه پودر قهوه قرار دارد هدایت نموده و از آنجا نیز آب از یک سوراخ عبور کرده و روی قهوه می ریزد. آب جوش یا عبور از کانال به محفظه پودر قهوه می رسد ولی برای اینکه در زمان نبودن یا برداشتن قوری، قهوه روی دستگاه و صفحه گرم نگه دارنده نریزد یک سوپاپ در خروجی محفظه قهوه تعبیه کرده اند که این سوپاپ توسط یک اهرم باز و بسته می شود و این اهرم نیز با قرار دادن قوری شیشه ای روی صفحه گرم نگه دارنده فشار داده می شود تا سوپاپ را باز کند.

قوری شیشه ای : قوری قهوه ساز مشابه قوری شیشه ای چای ساز می باشد و تنها تفاوت آنها سوراخ های روی درب قوری قهوه ساز می باشد.

عیوب رایج در قهوه ساز : با این توضیحات تشخیص علت بعضی از عیوب عمده در قهوه ساز ها بسیلر راحت خواهد بود. به عنوان مثال اگر در یک قهوه ساز صفحه LCD روشن شده و تنظیمات پانل به درستی انجام یافته و با استارت دستگاه، زمان سنج شروع به شمارش نماید ولی هیچ عملکردی در المنت مشاهده نشود، علت زا به این صورت جست و جو می کنیم. ابتدا المنت را اهم گیری می کنیم اگر عددی در صفحه نمایش مولتی متر نشان داده نشود معلوم می شود که امنت معیوب است و باید با نوع مشابه تعویض گردد ولی اگر عددی نشان داده شد، پس المنت سالم است و یک مرحله به عقب بر می گردیم، یعنی رله را مورد آزمایش قرار می دهیم که مراحل تست رله در فصل اصول الکتریسیته توضیح داده شده است و طبق آن توضیحات بوبین و پلاتین رله را آزمایش می کنیم.

در صورت سالم بودن رله سراغ ترانزیستور رفته و طبق روش ذکر شده در مبحث ترانزیستور آن را نیز تست می کنیم و اگر ترانزیستور هم سالم بود سوکت ارتباطی بین این مدار و مدار کنترل( زمان سنج ) را آزمایش می کنیم. به ندرت اتفاق می افتد که مدار کنترل آ ی سی صدمه دیده باشد ولی اگر عیب در این قسمت باشد متاسفانه در بیشتر مواقع با مشکل پیدا کردن قطعه مواجه بوده و قابل تعمیر نخواهد بود.

اما برای اینکه دستگاه دوباره قابل استفاده باشد می توانیم مدار را حذف نموده و با یک کلید دو حالته معمولی دستگاه را به صورت دستی کنترل نماییم. یکی دیگر از عیوبی که در قهوه سازها بروز می کند جرم بستن فنجانک و شلنگ های ارتباطی مسیر آبجوش می باش. برای رفع عیب بهتر است یک قاشق جوش شیرین به آب درون مخزن اضافه نموده و دستگاه را روشن نمایید تا به حرکت محلول از درون شلنگ و لوله آب جوش، رسوب را از بین ببرد.

ردیف

عیب

علت

1

قهوه ساز روشن نمی شود

1-     پریز برق ندارد

2-     دو شاخه یا سن رابط معیوب است

3-     مدار کنترل معیوب است

4-     پل دیوید مدار الکترونیکی معیوب است

5-     مقاومت و خازن کاهنده ولتاژ معیوب است

2-

صفحه نمایش و پانل کنترول قهوه ساز کار کرد صحیحی دارند ولی المنت هیچ حرارتی نداشته و دستگاه شروع به کار نمی کند

1-     المنت قطع شده است

2-     رله مغناطیسی معیوب است

3-     ترانزیستور کنترل رله معیوب است

4-     ریز پردازنده ( آی سی ) معیوب است

5-     مسیر ارسال فرمان از مدار کنترل به ترانزیستور قطع است

3-

دستگاه قهوه ساز روشن می شود ولی آب داغ به کندی حرکت می کند یا به کلی آب جوش نمی تواند بالا بیایدد

سوپاپ مسیر آب سرد مسدود است

4-

با روشن کردن دستگاه قهوه ساز، فیوز برق منزل را قطع می کند.

1-     سیم نول و فاز اتصال کوتاه دارند

2-     یکی از قطعات الکتریکی اتصال کوتاه دارد

5-

آب داغ داخل محفظه پودر قهوه با مشگل به قوری ریخته می شود و برخی مواقع از محفظه پودر سر ریز می شود

1-     سوراخ محفظه پودر مسدود است

2-     سوپاپ محفظه پودر معیوب است

3-     قوری به طور صحیح در جای خود قرار نگرفته است

 جهت انجام هر گونه تعمیرات قهوه جوش  با شماره تلفن های تعمیرات لوازم خانگی پارسیان  02122377288  و 02188686994 تماس حاصل فرمایید

5/5 - (1 امتیاز)

0 دیدگاه برای قهوه جوش برقی

0 دیدگاه برای این محصول

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قهوه جوش برقی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.