,

نصب و تعمیرات اسپلیت کولرگازی – شناسایی اجزاء

نصب و تعمیرات اسپلیت کولرگازی

تعمیرگاه لوازم خانگی  پارسیان

نصب و تعمیرات اسپلیت کولرگازی

جهت نصب و تعمیرات اسپلیت کولرگازی ابتدا باید با اجزای کولرهای گازی اشنا شوید، کولرهاي گازي که بر خلاف کولر هاي آبی رطوبت محیط را افزایش نمی دهد بویژه در مناطق مرطوب کارایی زیادي پیدا کرده اند.
ساختمان کولر گازي:
الف-اجزاء الکتریکی:
1 سیم هاي رابط
2 کمپرسور
3 خازن
4 اورلود
5 ترموستات
6 کلید چند وضعیتی
7 کلید اصلی کولر
در کمپرسورکولر هاي گازي دو مکانیسم بکار گرفته شده نوعی از کمپرسور ها را با استفاده از انرژي الکتریکی،روتور بکار افتاده و با کوپل شدن به سایر قطعات مکانیکی کمپرسور، پیستون به حرکت در آمده،وگاز را از یک مسیر به داخل سیلندر مکیده وپس از آنکه فشار لازم را به گاز وارد آورده ، آن را بدرون لوله رفت جاري می سازد.نوع دیگر کمپرسور ها فاقد میل لنگ و پستون بوده وخود روتور در حال چرخش از مسیر ورودي به سیلندر ، گاز را مکیده و وارد لوله رفت می سازد. این کمپرسور ها ، کمپرسور هاي دورانی نامیده می شوند.
در کولر هاي گازي از خازن ویا در بعضی کولر ها، از دو خازن بمنظور ایجاد گشتاور به هنگام راه اندازي کمپرسور استفاده می شود.روش متداول به کار گیري خازن به این صورت است که یک خازن براي راه اندازي موتور فن ویک خازن براي راه اندازي کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد.
حیطه عملکرد دما در ترموستات کولر هاي گازي نسبت به یخچال هاي خانگی قدري متفاوت است.در یخچال عملکرد ترموستات بین 1 الی 7 درجه سانتی گراد است اما این دما و در واقع حدود واکنش در ترموستات کولر گازي بین 10 الی 20 درجه سانتی گراد است از این تفاوت که بگذریم، ساختمان و نحوه ي عملکرد هر دو ترموستات یکی است.از آن جا که موتور هاي کولر هاي گازي، عموما”چند سرعته است، به منظور استفاده از دورهاي مختلف،از یک کلیدچند حالته استفاده می شود. ساختمان داخلی این کلید بسیار مشابه کلید پنکه سقفی است با این تفاوت که در این کلید تنها سرهاي خروجی وجود دارد واین سرهاي خروجی به سیم هاي رابط موتور فن متصل می شود.تابلو برق کولر جایگاه ترموستات-کلیداصلی یا کلید قدرت کولر وکلید چند وضعیتی است. البته بعضی از کولر ها فاقد کلید قدرت می باشند.

( نصب و تعمیرات اسپلیت کولرگازی ) ب – اجزاء مکانیکی :

اجزاء مکانیکی کولر گازي با اندك تفاوت،عینا” قطعات مکانیکی یخچال می باشد که از جمله می توان به قطعاتی مانند:
کمپرسور
کندانسور
اواپریتور
فیلتر
پروانه کندانسور
پروانه اواپریتور
لوله کاپیلاري
سینی زیر کولر
خروجی هوا
فیلترخروجی هوا، اشاره کرد.
در کولر هاي گازي از دو پروانه استفاده می شود که عموما” برروي یک شافت اصلی سوار شده اند یکی از پروانه ها از مجراي ورودي ، هوا را مکیده وبا وزش آن به کندانسور، گرما را به محیط خارجی ساختمان می راند.پروانه دوم که به قسمت جلوي موتور فن متصل است هوا را ازمجراي ورودي مکیده و با وزش آن به اواپریتور، سرما را وارد ساختمان می سازد.هوا جهت ورود به ساختمان از دریچه مخصوصی می گذرد به منظور ممانعت از ورود گرد وغبار و موارد مشابه به داخل ساختمان ،پشت خروجی هوا،فیلتر سیمی یا اسفنجی تعبیه می شود.

تعمیرگاه لوازم خانگی  پارسیان

امتیاز به این پست post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *