آرام پز برقی

آرام پز برقی از لحاظ شکل ظاهری دستگاهی شبیه پلوپز می باشد ولی از نظر قطعات الکتریکی و سیم کشی متفاوت می باشند. از این وسیله برای تهیه انوع آش، س.پ و خوزشت استفاده می شود البته امروزه دستگاه های جدیدی طراحی شده اند که به صورت چند کاره تولید می شوند و همان طور که در مبحث پلوپز ذکر گردیدعلاوه بر پلوپز بودن آرامپز، بخار پز و زود پز نیز می باشند. یک آرام پز در هر زمان از سال میتواند زندگی را با آسایش بیشتری همراه کند زیرا هنگامی که از قبل برای غذا برنامه ریزی می کنید، در زمان اوج رسیدگی به امور خانه، زمانی بیشتری خواهید داشت .

آرام پز برقی

آرام پز برقی از لحاظ شکل ظاهری دستگاهی شبیه پلوپز می باشد ولی از نظر قطعات الکتریکی و سیم کشی متفاوت می باشند. از این وسیله برای تهیه انوع آش، س.پ و خوزشت استفاده می شود البته امروزه دستگاه های جدیدی طراحی شده اند که به صورت چند کاره تولید می شوند و همان طور که در مبحث پلوپز ذکر گردیدعلاوه بر پلوپز بودن آرامپز، بخار پز و زود پز نیز می باشند. یک آرام پز در هر زمان از سال میتواند زندگی را با آسایش بیشتری همراه کند زیرا هنگامی که از قبل برای غذا برنامه ریزی می کنید، در زمان اوج رسیدگی به امور خانه، زمانی بیشتری خواهید داشت .

آرام پز مواد غذایی را به آهستگی و در حرارت کم – معمولا بین 170و 280 درجه فارنهایت معادل 76تا 137 درجه سانتیگراد میپزد. حرارت کم موجب می شود که قطعات گوشت حتی اگر گوشت بسیار عالی هم نباشد، نرم و خوش خوراک شده و آب کمتری از دست بدهند. مجموعه عواملی چون حرارتی که به طور مستقیم در ظرف تولید می شود، زمان طولانی پخت و بخار محسوب شده در ظرف در بسته، باکتر یها را از بین برده و آرام پز را به وسیله ای ایمن برای تهیه غذا تبدیل می کنند. برای اطمینان از سلامت غذا، درجه آرام پز باید در حدی باشد که بتواند غذا را به آرامی و بدون نیاز به رسیدگی تهیه کند و از طرفی باید آنقدر سریع باشد تا مجب فاسد شدن غذا نشود. برای اطمینان از اینکه درجه حرارت برا غذایی که تهیه می کنید از هر جهت سالم و مطمئن است، قبل از پخت هر غذایی، آرام پز را به روش زیر امتحان کنید.

الف – آارم پز را به حدود 2 لیتر آب نیم گرم پر کنید

ب- به مدت 8 ساعت آنرا روی درجه پایین قرار دهید.

ج – با استفاده یک دماسنج مناسب دمای آب را اندازه بگیرید این کار را باید سریع انجام دهید چون به محض برداشتن درب ظرف، دما به سرعت کاهش می یابد. دمای آب باید 185 درجه فار نهایت یا 85 درجه سانتیگراد باشد. اگر دما در این بیشتر باشد ، به معنا است که اگر غذاییرا به مدت 8 ساعت و بدون بهم زدن در آن بپزیم، غذا بیش از حد پخته یا آب خود را از دست می دهد . اگر حرارت آب کمتر از 185 درجه باشد، به این معنا است که آرام پز شما به دمای مناسب نمی رسد و امکان فاسد شدن غذا در آن وجود دارد. آرام پزهایی که دارای ظرف سرامیک هستند نه تنها راحت تمیز میشوند، بلکه شما می توانید مواد غذایی را در هر وقت روز که می خواهید آماده کرده و ظرف را در یخچال بگذارید و در زمان مناسب آنرا روی پایه قرار داده و روشن کنید.

گرم کردن مجدد غذا در آرام پز به هیچ وجه توصیه نمی شود. البته شما می توانید غذا را روی اجاق یا در ماکروفر داغ کنید و سپس در آرام پزی که از قبل گرم شده باشد ریخته و تا زمان مصرف گرم نگه دارید. ظرف آرام پز را هرگز کمتر از نصف آن و بیشتر از دو سوم گنجایش پر نکنید. در آرام پز، سبزیجات کند تر از گوشت و مرغ میپزند بنابر این اول سبزیجات را در ته و دور ظرف قرار داده و سپس گوشت را اضافه کرده و مواد را با مایعی نظیر آب، آب گوشت یا مرغ یا سس بپوشانید. درب ظرف را محکم کنید و تنها در زمانی که باید غذا را بهم بزنید یا زا پخته شدن آن مطمئن شوید، درب را بردارید.

اگر در زمان غیبت شما و در حین تهیه غذا با آرام پز ، برق قطع شده باشد، حتی اگر غذا به نظر سالم باشد آنرا دور بریزید. اگر در منزل هستید، پس از قطع برق، بلا فاصله مواد غذایی را به داخل قابلمه منتقل کرده و باقی مراحل تهیه را روی اجاق گاز یا فر به پایان برسانید.

اگر در خانه بودید و هنگاه قطع برق از پخته بودن غدذا اطمینان داشتید، مطمئن باشید که غذا تا 2 ساعت در داخل آازم پز خاموش سالم باقی می ماند. هنگامی که برای خرید آرام پز اقدام می کنید، به دنبال ظرفی باشید که در درجه اول گنجایشی متناسب با نیاز شما داشته باشد. اگر تنها زندگی میکنید یا خانواده ای دو یا سه نفری هستید، اندازه کوچک و متناسب برای شما کفایت میکند و در صورتی که تعداد افراد خانواده زیاد است، مدل بزرگتری را انتخاب کنید.

آرام پز برقی

اجزای داخلی آرام پز عبارتند از :

بدنه : بدنه بعضی از آرام پزها مانند پلوپز از جنس استیل می باشد ولی در برخی دیگر از ورق فلزی با رنگ لعاب کاری شده ساخته می شوند.

دیگ تفلون : برخی از آرام پزها مانند پلوپز دارای یک دیگ با مواد با مواد نچسب تفلون می باشند ولی در مدل های جدید از دیگ سرامیکی استفاده می شود.

دیگ آلومینیومی : آرام پز دارای یک دیگ آلومینیوم می باشد که با پیچ و مهره به بدنه ثایت می شود و همچنین المنت نیز به کف این دیگ بسته می شود.

المنت : آرام پزها نسبت به مدل و کارخانه سازنده دارای المنت های متنوعی می باشند ولی به طور معمول از دو نوع مقوایی و وارنیش دار کم وات استفاده می شود. در نوع مقوایی دو المنت مجزا درون مقوای نسوز قرار داده می شود.

ترموستات : بسیاری از آرام پزها بدون ترموستات می باشند و به خاطر دو المنت بودن با روشن کردن یک یا هر دو المنت می توان حرارت دیگ را کم و زیاد کرد ولی در مدلهایی که یک المنت دارند از ترموستات یا مدار الکترونیکی استفاده می شود

عیوب رایج درآرام پز :

عیب 1- آرام پز روشن نمی شود

علت 1- دو شاخه یا کابل رابط معیوب است : توسط مولتی متر کابل و دو شاخه را آزمایش نمایید

علت 2- کلید معیوب است : ممکن است به مرور زمان کلید معیوب شده و بین پلاتین ها ارتباط الکتریکی بر قرار نشود. توسط مولتی متر کلید را آزمایش نموده و در صورت اطمینان از معیوب بودن آن، کلید را تعویض نمایید.

عیب 2- لامپ کلید روشن می شود ولی دستگاه هیچ حرارتی تولید نمی کند.

علت 1- امنت قطع شده است : المنت را توسط مولتی متر آزمایش نمایید و در صورت معیوب بودن آنرا تعویض نمایید.

علت 2- نول المنت قطع شده است : بیشتر آرام پزها دارای دو المنت می باشند که پایه نول آنها مشترک می باشد و در صورت قطع شدن نول هر دو المنت از کار خواهند افتاد.

 

جدول عیب یابی آرام پز برقی

02

4.8/5 - (9 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *